Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Skreddersyr ny skole

Foreldre, elever og lærere har denne uken selv fått fortelle arkitektene akkurat hvordan de vil at den nye grunnskolen i Kautokeino skal bli.

 -Både vi og arkitektene har lært mye denne uken, forteller brukerkoordinatorene Kirsten Anne Grethe Eira og Ole Einar Hætta i en pause i ukens brukermøter. De ser fram til ny skole, og gleder seg over muligheten til å være med i planleggingen. -Det er viktig at vi som skal bruke skolen får komme med våre erfaringer. Vi kjenner de lokale behovene her i Kautokeino, og diskusjonene med arkitekter og entreprenør er nyttige både for oss og dem. -Aha-opplevelsene har gått begge veier, forteller Hætta, som ellers er svært imponert over hvor godt arkitektene har forstått skolens behov.

Brukerkoordinatorene Kirsten Anne Grethe Eira og Ole Einar Hætta forteller om positive møter med arkitekter og tegninger.

Uken har vært teppelagt med brukermøter om den nye skolen i Kautokeino. Mandag møttes alle ansatte til oppstart av samspillsfasen i kultursalen. Erik Bratholm (WSP) gikk innledningsvis gjennom rammene for brukermedvirkningen, før de ansatte gruppevis kom med innspill til ulike funksjoner ved skolen. Engasjementet er stort, og arkitektene tar med seg mange forslag på veien mot ferdige tegninger: -Dette er svært nyttig for oss, sier arkitekt Susanna Ahlander (Ola Roald arkitektur) om innspillene de nå får fra ansatte, elever og foreldre. -Vi driver skreddersøm. Det viktigste for oss er at vi klarer å møte behovene i skolen, at elever, ansatte og foreldre får en skole som fungerer i hverdagen. -Vi går nå tilbake til tegnebordet, og skal bruke de neste ukene på å bearbeide tegningene, før vi presenterer nye løsninger for brukerne av skolen i uke 7.

Selv om mye allerede er på plass, er det fremdeles mange detaljer å ta stilling til. Garderobeløsninger, trafikkavvikling, størrelse på grupperom, universell utforming og plassering av dører: temaene er mange, og litt etter litt blir problemstillinger drøftet og landet.  Særlige behov for en samisk skole, som løsninger for skallerom, duodji, slakt av reinsdyr og språk blir vektlagt i prosessen.

-Vi gleder oss veldig til å ta den nye skolen i bruk, sier FAU-representant for Kautokeino ungdomsskole, Per Otto Pulk. -Dette er framtida vår, og skolen blir en ny flott storstue for hele kommunen. Pulk, som selv jobber med bygningsdrift, er opptatt av solide og effektive løsninger for drift og vedlikehold av den nye skolen.

 

Erik Bratholm (WSP) forklarer prosess og går gjennom rammene for brukermøtene i uke 3

 

Lærere i mat og helse studerer planløsninger for det nye skolekjøkkenet.

 

Ny læreplan vektlegger praktisk og variert undervisning. Her ser naturfaglærerne på løsningene for naturfagrommet.

 

Ole Einar Hætta forklarer slakt av reinsdyr for arkitekter og entreprenør.

 

Landskapsarkitekt Mari Bergset (Lo:Le arkitekter), FAU-representant Per Otto Pulk og ungdomsskolerektor Ellen J Sara Eira drøfter løsninger for uteområdet på den nye skolen. Arkitekt Ola Roald følger interessert med.