Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Oppstart av et 3-årig effektiviseringsprosjekt

Rapporter fra KS konkluderer med at Kautokeino kommune må utvikle seg, gjøre endringer og drives mer effektivt. Kommunen vil derfor se på forbedringer og organisering av kommunen for å sikre gode tjenester til våre innbyggere.

Kommunen bestilte høsten 2020 en KOSTRA-rapport fra KS. Rapporten viser bruk av økonomiske midler, og kommunens utfordringer fremover. I den forbindelse ble det også bestilt en Kommunekompassvurdering fra KS. Vurderingen viser hvordan kommunen utøver sine oppgaver og gir tjenester til befolkningen. Rapporten konkluderte også med at kommunen må utvikle seg, gjøre endringer og drives mer effektivt.

Med bakgrunn i disse to rapportene har kommunestyret vedtatt at Kautokeino kommune skal gjennomføre et 3-årig effektiviseringsprosjekt. Statsforvalteren har gitt tilsagn i 2021 med delvis lovnad om videre tilsagn og kommunestyret har gitt midler til egenandel for 3 år.

Prosjektet har vært ute på anbud og KS har fått tildelt anbudet og vil starte opp høsten 2021.

01.01.2021 ble kommuneloven endret når det gjelder internkontroll. Det ble et større krav til at kommunedirektøren (rådmann) skal ha internkontroll i egen organisasjon og innhente rapporter fra enhetene. I den forbindelse ønsket kommunen en total oppdatering av vårt internkontrollsystem og er påbegynt kartlegging av nåværende systemer og identifisering av risikoområder.

Kautokeino kommune vil i perioden fremover se på forbedring og organisering av kommunen for å sikre gode tjenester til våre innbyggere. Dette har fungerende kommunedirektør signaliserte utad, blant annet i forbindelse med Statsforvalterens landsomfattende barneverntilsyn.