Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

En skole for alle

I Kautokeino vil vi at alle skal ha det fint på skolen. Skolen skal legge til rette for læring og trivsel. Elevene skal oppleve undervisningen som meningsfull og relevant. Den nye skolen skal være en skole for alle.

Frafallet i skolen er stort i Norge. Ca. 30 prosent av norske ungdommer fullfører ikke videregående utdanning. Samfunnsøkonomisk er dette dramatisk. For et årskull av dem som faller utenfor, utgjør kostnadene til hjelp fra NAV og økte helseutgifter ca. 15 milliarder kroner over et livsløp. Dersom skolene i Kautokeino klarer å få 10 ekstra ungdommer gjennom hele skoleløpet, gir dette en årlig innsparing på kr. 4 millioner for samfunnet.

Trøbbel de første skoleårene øker risikoen for utenforskap og dårlig helse. Det er nær sammenheng mellom mestring i skolen og fremtidig livskvalitet.

Vi bygger en skole som legger til rette for framtidsrettet, variert og tilpasset undervisning. Vi bygger en skole som legger til rette for samarbeid mellom lærere og mellom trinn. Vi bygger en skole med ulike rom og soner som oppfordrer til aktiv læring, samarbeid og inkludering. Opplæringen skal veksle mellom formidling, kreative og praktiske læringsaktiviteter, arbeid individuelt og i grupper, refleksjon, samtale og veiledning. Det er derfor tilrettelagt for stor variasjon i utforming av læringsarealene.

Læringsarealet i den nye skolen skal stimulere til variert læringsaktivitet, alene og i gruppe.

I alle undervisningsrom blir det digitalt utstyr til formidling av bilde, lyd og film. Etter en felles formidlingssituasjon vil det ofte være naturlig at elevene skal jobbe på forskjellige måter, for eksempel på stasjoner. Det innebærer gjerne at elevene deles i grupper som forflytter seg mellom ulike aktiviteter. Noen leser, noen skriver, noen bruker PC, noen gjør praktiske oppgaver og noen har fagsamtaler med læreren. Møbleringen i avdelingene skal være variert og fleksibel, og det må være enkelt å forflytte seg mellom soner, rom og ulike læringsaktiviteter.

Et variert trinnområde med rom av ulik størrelse legger til rette for fleksibel organisering.

Et samfunn og arbeidsliv i rask endring medfører behov for barn og unge som reflekterer, er kritiske, utforskende og kreative. Alle læreplanene i grunnskolen og videregående opplæring har derfor blitt fornyet som del av Fagfornyelsen (LK20). Den nye skolen er bygd i tråd med føringene i den nye læreplanen. Det gir oss en skole for fremtiden. Det gir oss en skole for alle.