Du kan gjerne ringe oss dersom du ønsker å drøfte saken, men vi ønsker skriftlige klager. Klage sendes til e-post@kautokeino.kommune.no, eller som brev til Kautokeino kommune, Bredbuktnesveien 6, 9522 Kautokeino.
Personlige opplysninger sendes i brev og ikke som e-post. Som personlige opplysninger regnes noens handlinger, væremåte eller helse. Etter at kommunen har mottatt klagen vil du få en tilbakemelding innen tre uker om hva vi gjør med saken.
Som hovedregel bør din bekymring eller klage tas opp med styrer og eier, før du henvender deg til kommunen. Det er barnehagens ledelse som har ansvar for at barnehagetilbudet er i henhold til gjeldende regelverk, og er forpliktet til å samarbeide med alle foreldre og foresatte.
Gjelder din bekymring generelle forhold i barnehagen, kan du ta dette opp i barnehagens samarbeidsutvalg (SU). Alle barnehager skal ha et samarbeidsutvalg som består av representanter fra foreldre/foresatte og ansatte som jobber i barnehagen, og eventuelt barnehagens eier.
Dersom dette ikke løser din problemstilling, kan du ta kontakt med Kautokeino kommunes barnehagemyndighet.
Barnehagemyndigheten skal påse at både kommunale og private barnehager drives i samsvar med gjeldende regelverk. Barnehagemyndigheten har tre virkemidler til disposisjon; veiledning, tilsyn og godkjenning.
Når klagen kommer vurderer vi først hvilket ansvarsområde klagen faller inn under, og hvor alvorlig klagen er. F.eks. har klager på forhold som kan medføre overhengende helsefare høy prioritet.
Hva vi gjør med saken avhenger av hvor alvorlig forholdet som klages på er, og hva du som klager ønsker at skal skje videre. I noen tilfeller er det nok med en telefonsamtale med styrer, andre ganger avtaler vi et tilsyn med barnehagen, eller vi kommer på uanmeldt tilsyn.
Saksgangen ved klager følger forvaltningslovens prinsipper.
Dersom klagen din inneholder taushetsbelagte opplysninger vil vi ikke offentliggjøre den, men enkelte ansatte i barnehagen kan få se klagen du sender til oss dersom de ber om det. Det er fordi barnehagen er part i saken og dermed har rett til utvidet innsyn. Du kan få be om å være anonym dersom du har god grunn til det, men vi kan ikke garantere at du får være anonym.
Etter et eventuelt tilsyn sender vi ut en tilsynsrapport, eller vi sender barnehagen pålegg om å gjøre endringer. Du som klager vil få kopi av tilsynsrapporten eller pålegget vi sender til barnehagen. Du kan komme med innspill dersom du er uenig i vår konklusjon. Du kan også be om et møte med barnehagen hvor vi er til stede, noe vi forsøker å få til dersom vi har kapasitet til det.
Kontakt informasjon:
Britt Ørnebakk, tlf. 452 30 857
e-post: britt.ornebakk@kautokeino.kommune.no